Swing to biblioteka dla języka Java służąca do implementacji aplikacji z Graficznym Interfejsem Użytkownika (ang. Graphical User Interface, akr. GUI); zarówno tradycyjnych aplikacji okienkowych, dobrze znanych wszystkim użytkownikom systemu operacyjnego Windows czy środowisk graficznych (XWindows) systemu Linux/Unix, jak i apletów. Apletom poświęcone są kolejne artykuły, tutaj skupimy się na aplikacjach standardowych.
Aplikacje tego typu kompilujemy i uruchamiamy dokładnie tak samo jak aplikacje konsolowe. Proces ten krok po kroku opisałem w artykule „Pierwsza aplikacja konsolowa”.
Zaimplementujmy teraz prostą aplikację w technologii Swing. Utwórzmy w tym celu nową klasę o nazwie SwingApp (lub dowolnej innej) w pakiecie pl.naukajavy.swing (najlepiej przy użyciu Eclipse IDE) i zaimplementujmy ją tak jak pokazano poniżej:
package pl.naukajavy.swing; import javax.swing.JFrame; public class SwingApp extends JFrame { public SwingApp() { setSize(600, 400); setTitle("Moja aplikacja Swing"); setDefaultCloseOperation(EXIT_ON_CLOSE); } public static void main(String[] args) { SwingApp simple = new SwingApp(); simple.setVisible(true); } }
Uruchommy teraz ten program zupełnie tak jak aplikację konsolową. Efektem będzie pojawienie się okienka jak pokazano poniżej:
Gratuluję! Właśnie zaimplementowałeś (-łaś) i uruchomiłeś (-łaś) swoją pierwszą aplikację wykonaną przy pomocy biblioteki Swing (elementem biblioteki Swing jest klasa JFrame z której korzystamy i która udostępnia używane przez nas metody setSize(…), setTitle(…), setVisible(…) itd. oraz rysuje okno zdefiniowanej przez nas aplikacji na ekranie).